Beszámolók

A TÁMOP-3.2.11/10-1/KMR-2010-0016 számú Fenntartható Szellemi Fejlődés című projekt keretében Kalmár András tartott órát a Mezőcsáti Médiasuliban. András, aki filmrendező-operatőrnek tanult Hollandiában, és 10 éven keresztül volt a TV2 kreatív producere, most egy független kommunikációs cégnél dolgozik.


1

Az első órán először a kereskedelmi televíziók működéséről beszélgettek a gyerekekkel, akik meglepődve hallották, hogy nem a reklámok szakítják meg a műsorokat, hanem pont fordítva. Tisztázták a célcsoport fogalmát, és kiderült számukra az is, mennyire fontos a reklámozók számára a fogyasztási szokások megismerése, és hogy mennyivel célzottabban tudnak megjelenni a reklámok a közösségi oldalakon, pl. a közkedvelt Facebookon, mint a televízióban, vagy egy óriásplakáton.

A gyerekek beszéltek médiafogyasztási szokásaikról, és arról, hogy mit szeretnének megismerni, megtanulni, és hogy miért vonzó számukra a média világa. Miután kiderült, hogy legtöbben sorozatokat néznek szívesen, András elmagyarázta nekik, hogy mi a gyártási és dramaturgiai különbség egy napi sorozat (pl. Barátok Közt, Jóban, Rosszban) egy Telenovella, vagy egy hetente látható amerikai sorozat (Született feleségek, House, Vészhelyzet) között. A beszélgetés során arra és fény derült, miért nem esik soha az eső a Mátyás király téren, és honnan is tudjuk azt, hogy éppen nappal van-e, vagy éjszaka kedvenc sorozatunkban.

Szóba került a jövő is, azaz hogy a lineáris televíziózás megszűnésével hogyan alakulnak majd át a vevőkészülékek fizetésre és azonosításra is alkalmas kijelzőkké, hogyan módosulnak a mozgókép-fogyasztási, és az ehhez kapcsolódó reklámozási szokások.

Miután sikerült a diákoknak átfogó képet alkotniuk a média és az azt körülölelő marketing és pr működéséről, a következő órákon már gyakorlati útmutatásokat is kaphatnak. Addig is létrehoztak egy zárt csoportot az egyik közösségi oldalon, ahol nemcsak egymással és Andrással tarthatják a kapcsolatot, de András jóvoltából folyamatosan értesülhetnek a számukra érdekes hírekről, és megnézhetnek fontos filmrészleteket.


2

A második alkalommal a kommunikáció általános modellje, a közvetlen-közvetett kommunikáció és a webes média interaktivitásának lehetőségei kerültek előtérbe, különös tekintettel a képi kommunikációra, illetve annak a hanggal való kapcsolatára. Filmrészleteken elemezték a fények, kamerabeállítások hatását, illetve az ahhoz párosított hangok, zenék, a "sound design" fontosságát. Ezt követően elsajátíthatták az alapvető fotós ismereteket, szó esett a fény, a kompozíció hatásairól. Rögtönzött fotós kirándulásra indultak, ahol saját jól ismert környezetüket fedezhették fel más szemmel, a fotókat a helyszínen értékelték, illetve addig próbálkoztak a beállítások tökéletesítésével, amíg nem születtek megfelelő minőségű képek.

A diákok házi feladatként is a fotózást kapták, a legjobb művekből rövidesen kiállítást is rendeznek.

Mivel a média működését leginkább gyakorlati példákon érthetik meg, ezért kitaláltak egy komplex, a workshop összes óráján átívelő feladatot, amely egy kisjátékfilm elkészítése lesz, ahol nem csak a forgatókönyvírói, operatőri, hangmérnöki, színészi, és vágói feladatot gyakorolhatják, de aktív szerepük lesz a film marketingjében, promóciójában, webes és print arculatának elkészítésében.


3

A médiaiskola harmadik óráján a hír szerepéről volt szó, megtanultunk hírt írni, szó volt a cím fontosságáról, a tényszerűségről illetve a manipulálhatóságról is. Beszéltünk a hírszerkesztés alapelveiről, a forrásgyűjtés módszereiről, az események szelekciójáról, műsorvezetésről és a riportkészítésről is.

Természetesen hírt akkor tudunk a legjobban írni, ha generáljuk is azt, tehát az óra második felében folytattuk a Miska kancsóról szóló filmünk szinopszisámak kidolgozását, melyet a Facebookon kezdtünk el - hiszen ha megkezdjük a forgatást, ezzel kapcsolatosak lesznek a hírek, amikről beszámolunk.

A film - egyelőre vázlatos formában - így néz ki:

A film elején először a múltba tekintünk vissza, amikor Miska fazekas a szűnni nem akaró rossz álmokkal teli éjszakái közül az egyiken feleségét egy huszárral találja a pajtában a szénakazlak között. A fazekas fájdalmában és dühében, hogy a felesége megcsalja, a mesterségébe burkolózva egy olyan kancsót alkot, mely egy nagybajuszos huszárt mintáz, de aminek arca eltorzult, már már ijesztő. A huszármellény gombjai között pedig egy kígyó tekergőzik, ami a saját feleségét szimbolizálja. Az alkotójáról elnevezett Miskakancsó bosszúból születik, a fájdalmat jelképezi, így csodás módon életre kel, szemei a dühtől vörös fényben izzanak. A fazekasról így a kancsóra száll a bosszúállás feladata, és az teszi is kötelességét: megöli a huszárt, de a harc során végül mindketten a Tiszába esnek, és annak habjai sodorják tovább őket. (A legendává vált történetről szinte senki nem tud semmi biztosat)

A történet elején egy néprajzi táborba csöppenünk, melynek helyszíne B.A.Z. megyei térség tiszapartja. A helyszín a lakosok szerint szerencsétlen választás, rejtélyes történetek szólnak róla, és legtöbben messze elkerülik. Ez persze a táborozókat (a hős, hős barátja1., hős barátja 2., darkos csaj, a túl vagány – ezek a főbb szereplők- stb.) mit sem érdekli.

Az első napon felverik a sátrakat, körbenéznek a tábor területén, ismerkednek. Este tábortüzet gyújtanak, ahol megjelenik egy különös férfi – aki később mint mentális vezető marad a táborozókkal -, és a tűz furcsa fényében réges-régi történeteket mesél. A gyerekek között vannak akik megijednek, vannak akik túl vagánynak érzik magukat és mindenen csak nevetnek, keménykednek, de van egy személy, a darkos csaj, akiben fura érzés támad az egyik, múltban játszódó történetről. Később hangoztatja is rossz előérzeteit a helyszínt és az eseményeket illetően.

A második napon a csapat kirándulni készül, viszont valakinek vigyáznia kell a táborukra távollétükben. Ketten maradnak; a túl vagány, és a darkos csaj, bár utóbbi szereplőnk nem szívleli az ötletet. (Őt éppen a túlzásba vitt okoskodásai, fontoskodásai miatt akarják otthagyni) Mikor visszaérnek a kirándulásból, csak a darkos csajt találják ott, aki megzavarodva, önkívületi állapotban van. Kiderül, hogy a túl vagány srác furcsa módon eltűnt, és míg a lány próbálja bebizonyítani igazát azzal, hogy elmeséli mi történt (itt még nem találtunk ki konkrétumokat a fiú eltünéséről) a többiek őt vádolják. A hősünk itt kezd el gyanakodni, és még ha nem is vallja be, hinni az események hátteréért felelős történet gonoszában.

Az eseményektől függetlenül a táborozók követelik a beígért éjszakai fürdőzést. Ám a Tisza sodrása félelmetes dolgokat úsztat. Így az este többszörös tragédiába fullad, mert felbukkan egy különös lény (cápa-Miska) ami gyilkosságokat követ el az ártatlan fürdőzők csoportjában.

A dolgok kezdenek tisztázódni Hősünk előtt, ahogy a darkos csaj, és a mentális vezető azzal a bizonyos régi történettel próbálják neki bebizonyítani, hogy ő a leszármazottja a huszárnak, így neki kell a feltételezett gyilkost - a Miskakancsót elpusztítania.

To be continued...


4

A negyedik órán a mozgókép alapvető kifejező eszközeiről, formanyelvéről, a kép fontosságáról, és ehhez kapcsolódva a kamerabeállításokról volt szó. Felvettünk egy egyszerű jelenetet különböző kameraállásokból, a tanulók így kipróbálhatták melyik beállításnak milyen lélektani vagy éppen praktikus hatásai vannak. Beszéltünk a 180 fokos tengely fontosságáról, kipróbáltuk hogy hova nem szabad tenni a kamerát, ha nem akarjuk, hogy a néző elveszítse az orientációs képességét.

Tovább szőttük a Miskakancsóról készülő filmünk cselekményét, beszéltünk a helyszín- és szereplőválasztásról is, illetve a gyártási terv fontosságáról. Ez az, amit hamarosan el kell készítenünk.


5

Médiaiskolánk ötödik órájának témája a látvány volt, és miután néhány képzőművészeti alkotás segítségével tisztáztunk ennek esztétikai alapjait, áttértünk mozgóképre. Jó alkalmat kínált a egy rövid riportfilm készítésére a Mezőcsát környéki bicikliút tábláinak felavatása, amelyre sok-sok önkéntes és érdeklődő érkezett. A diákok maguk készíthettek interjúkat, tervezhették meg a beállításokat, alkalom nyílt egyazon esemény több kamerával történő felvételére is, amelynek érdekességét az oktatók segítségével elkészített kisfilmben láthatták viszont. Az elkészült anyagot aztán ők terjeszthették az interneten, ezáltal betekintést kapva az on-line marketing eszközök használatába.